Go Back   Club CDFreaks - Knowledge is Power > Language Dependant > Dutch: De Woonkamer

Commercial message

Dutch: De Woonkamer Discuss, Mislukte BIOS-update at Language Dependant forum; Goedemorgen, Ik heb enkele maanden geleden een Asus M2A-VM moederbord gekocht die als basis moet dienen voor een stille, (redelijk) zuinig thuisservertje. Alles up-and-running, maar nog een onvokomenheidje. Op mijn processor zit een temperatuurgestuurde ventilator. Deze vind het in de meeste gevallen niet nodig om met meer

Reply

Thread Tools
Old 24-05-2008   #1 (permalink)
CD Freaks Senior Member

Mislukte BIOS-update

Goedemorgen,

Ik heb enkele maanden geleden een Asus M2A-VM moederbord gekocht die als basis moet dienen voor een stille, (redelijk) zuinig thuisservertje. Alles up-and-running, maar nog een onvokomenheidje. Op mijn processor zit een temperatuurgestuurde ventilator. Deze vind het in de meeste gevallen niet nodig om met meer dan 800 toeren te draaien. Met opstarten van het systeem betekend dit dat ik de melding krijg dat de fan geblokkeerd of met minder dan 800RPM draaid. Press F1 to resume oid.

Slim als ik ben heb ik er een bios update overheen gegooid in de hoop dat de rpm-drempel voor deze melding wat lager kon. Tevens hoop op optie om naast cpu-fan ook de chassis-fan te regelen met een silence, optimal en performance instelling (zoals ik ze ken op andere moederborden die ik en mijnomgeving in bezit heeft/hebben).

Na een schijnbaar correcte update in een stabiele windows xp omgeving kwam de melding dat er gereboot moest worden. Na deze reboot gebeurd er eigenlijk niet veel meer en het scherm blijft in de stand-by stand. Ook worden er geen error-signalen middels systeemluidspreker gegeven.

Ik heb een afwachtende houding aangenomen gedurende 10 minuten.
Andere (afzonderlijk) ondernomen pogingen zijn:

- pci-videokaart toegevoegd
- andere beeldschermen geprobeerd (zowel dvi als vga)
- biosversie.bin op usb-stick en booten
- biosversie.bin op diskette en booten
- clear cmos inc. loshalen voeding en verwijderen knopcel-batterij
- alles verwijderd van moederbord op processor en 1 reepje geheugen na

Systeem geeft geen sjoege. Iig geen hoorbare actie als doorstarten naar windows omgeving.

Hierna een mail gestuurd naar techinische support van Asus. Dezen reageren met iets in de trend van: Dear customer, we don't have information about this. Een bagger-antwoord naar mijn mening. Zeker omdat Asus in haar handleiding schrijft: for the latest bios revision, please visit the Asus download site...

Daarnaast heeft dit Asus moederbord heeft de feature CrashFree Bios3, wat mij te denken geeft dat in geval van een mislukte flash de oude biosversie weer terug is te halen oid. Schijnbaar niet.

Mijn vraag is of ik mijn moederbord als stukje afval kan beschouwen of dat er nog acties zijn die het ondernemen waard zijn. BIOS-chip is een gesoldeerde variant dus eenvoudig loshalen en door "expert" laten flashen is ook geen optie. Mogelijk dat jullie nog ideeën hebben voordat ik een RMA poging onderneem of me een nieuw bordje aanschaf.

bvd,
René
Its_me_117 is offline   Reply With Quote
Reply

If you can't find where you are looking for, then become a member and get an answer fast! We have thousands of people online every moment of the day to help you! Click here

Bookmarks

Thread Tools

Posting Rules