| |||||||
| Commercial message | |
| | |
|
![]() |
| | Thread Tools |
| | #1 (permalink) |
| CD Freaks Senior Member Join Date: Jan 2004 Location: The Netherlands
| Linux Software voor een Website Ik ben momenteel een overstap aan het maken naar Linux. Windows 98 en 2000 draait dan nog wel op een van mijn systemen, maar Linux heeft op dit moment mijn volledige interesse. Ik zou graag bezig gaan met het opzetten van een website, om te beginnen voor m'n intranet, later eventueel ook voor extern gebruik. Wie kan mij vertellen welke software ik hiervoor nodig heb. Ik wil nl nu geen Windows software gaan gebruiken, dus puur Linux gericht. Het liefst nog wel met enige Visuele gebruikersgemakken. Commandomatig kan ik mezelf nl nog niet helemaal redden. |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Administrator Join Date: Feb 2000 Location: On my chair
| Het enige wat je nodig hebt om webpagina's op een Linux systeem te laten draaien, is een webserver. Er zijn er heel wat voor Linux (allen gratis natuurlijk). Naar mijn mening (en velen delen die) is Apache toch wel de beste webserver die er is, welke voor standaardgebruik zeer makkelijk te configureren is. Ik weet niet welke distro je draait, maar indien je Debian draait of een ander systeem voorzien van APT package managment, dan kun je met het commando "apt-get install apache" de boel installeren. Door vervolgens HTML documenten in de /htdocs dir van Apache te zetten kun je deze webpagina's overal in je netwerk bereiken (bijv: http://123.456.789.012/test.html). Zou je geen APT hebben, dan kun je altijd nog van www.apache.org of eventueel van de cds van je distributie Apache afplukken. Het nadeel van de meegeleverde versie bij een distributie is dat deze vast en zeker gedateerd is... Wil je je webserver helemaal makkelijk kunnen managen, dan kan ik Webmin/Usermin aanraden. Dmv dit programma kun je een Unix (en dus ook Linux) systeem managen via een webpanel (en dat werkt heel erg fijn). Dit is ook handig voor remote management. Als laatste: het kan zo zijn dat je met bepaalde dynamische scripts e.d. wilt gaan werken (server side scripting ed.). Wat ik je kan aanraden is dan een zogenaamde AMP server op te zetten (AMP staat voor Apache Mysql PHP, een combinatie die zich dagelijks op miljoenen servers bewijst, makkelijk op te zetten/configureren/onderhouden, snel, stabiel etc etc).... Maargoed, laat maar weten wat je met deze informatie kunt, indien nodig kan ik je altijd verder helpen!
__________________ Every answer is just a question away... My other hobby is photography. Come take a look at what I do! Help us fighting cancer! Hardware tools: Prime95, Sandra, MemtestX86, MBM, DFT CD/DVD: Smartripper, DVD Decrypter, DVD Shrink, ForceAspi Check your CPU wattage online! Linux: be root || Windows: reboot |
| | |
| | #3 (permalink) |
| CDFreaks Resident Join Date: Jun 2001 Location: Cthulhu Ninja Zombie
| Clark Connect gebruiken. |
| | |
| |
| |
![]() |
| Bookmarks |
| Thread Tools | |
| |